investera

Hur blir det med stålar?

Vi vet inte. Vi är helt hopplösa, vi startar nya projekt på löpande band utan att riktigt ha varken råd eller tid.

Men det är tydligen så vi vill ha det och det ger Dig en chans att bidra och delta. Tiden är vi inte så oroliga för eftersom pengar, i vissa fall, kan ersätta tid. Genom att säkra upp finansiering kan vi få lite fart på programmering och färdigställande. Sedan återstår bara detaljer som marknadsföring och att få tjänsten lönsam trots att den helst skall vara gratis att använda. Där tänker vi att en riktigt finansieringsrunda kommer att göras innan vi når så långt. Men för Dig som gillar tanken på att se tjänsten ta form och vill ha lite spänning i vardagen så är det en utmärkt idé att ta kontakt redan nu. Du bör också ha lite ledigt kapital förstås, gärna i storleksordningen 25.000kr och uppåt för att administrationen inte skall bli alltför överväldigande. Det går finfint att investera både som privatperson och via bolag. Varmt välkommen att höra av Dig!

Convoy (1978) - världens bästa film

Vi minns väl alla (!?) den smått fantastiska filmen Convoy. Vi följer ett gäng lastbilschaufförer som gör gemensamt uppror mot diverse myndigheter som försvårar deras yrkesutövning. I filmen  använder man sig friskt av klassiska CB-radios, det vill säga en specifik form av walkie talkies. Långt innan mobiltelefonens intåg så var detta ett fascinerande fenomen tyckte vi. Nu finns det alla möjligheter för alla att ha ett lika aktivt socialt liv i trafiken som Rubber Duck och de andra i Convoy. Filmen är den egentliga inspirationen till Glenda och allra helst hade tjänsten gärna fått heta Convoy. Men det var upptaget precis som alla andra vettiga namn. Arbetsnamnet blev Glenda av en slump. Men namnet behöver vara både käckt och internationellt gångbart. Vi får se.
lite ekonomi också

Intäktsmodell

Som tidigare beskrivits vill vi gärna att tjänsten är kostnadsfri för användaren. Vi tänker oss att detta är enda sättet att bygga en någorlunda vettigt användarbas. Därmed inte sagt att det inte kan komma en betalversion med premiumkänsla och premiumtjänster om det finns utrymme för det framöver. Men i ett första skede tänker vi oss att annonsintäkter blir ett nödvändigt ont. Förutom detta ser vi möjligheter till att integrera biltillverkare så att mjukvaran anpassas till en eller flera tillverkares specifika system. Man skall inte heller glömma en potentiell möjlighet till att avyttra hela eller delar av verksamheten så småningom. Att ha många användare av tjänsten bör troligen prioriteras i sådant fall. Tjänsten är givetvis tänkt som en global service och inte Svensk. Men eftersom vi råkar befinna oss i Sverige och England har vi valt att börja gräva där vi står som man säger.

Annonsering

Här har vi tagit fram en modell där annonserna i första hand är positionsbaserade såsom allting annat i tjänsten. Det vill säga Du får i första hand se annonser för verksamheter i Din omedelbara närhet. På detta vis blir annonseringen även mest relevant då Du i bästa fall får en annons som visar en pizzeria nära Dig precis när det är det Du letar efter. Vi får efter hand som användarantalet ökar en väldigt precis möjlighet att rikta annonseringen då vi har specifik information om hur många och vilka som befinner sig på en plats vid ett givet tillfälle.

Samarbetspartners

Anpassning av tjänsten så att den kan integreras i biltillverkares system eller annan hårdvara är en möjlighet att genera intäkter. Här kan man även se möjligheter med att ha samarbetspartners som vill nå en specifik målgrupp i ett specifikt område. Till exempel kan en återförsäljare av husbilar i Borås nå ut till alla våra användare som kör just husbil i eller omkring Borås. Det går att anpassa och göra marknadsföringen väldigt precis. Man kan t.ex. kampanjpaket där bolaget från Borås får skicka ett meddelande till alla våra campare som rör sig i Borås under en period.

Kunddata

Vi kommer, förhoppningsvis, att ha tillgång till väldigt precis kunddata. Vi har information om position, fordon, färdvägar med mera. Denna data kan vara ytterligare en inkomstkälla förutsatt att användarantalet är stort nog. Lite brokighet finns det i intäktsmodellerna men man skall ta med sig att inloggade användare på en given plats är värda sin vikt i guld (inte bokstavligt). Både ur annonssynpunkt och när det gäller värdering av kunddata. Vi är säkra, det finns stor potential i de olika modellerna även om allt såklart hänger på antalet användare.

Lite om oss också

Vi är en brokig skara klåpare, programmerare och annat löst folk som alla har diverse bagage med oss. Osociala, lite svajiga, ekonomiskt pressade men också rastlösa och väldigt ambitiösa. Vi har konkurser bakom oss, både från den härliga krisen 08-09 och från den ljuvliga covid-tiden. Vilket såklart har satt sina spår och försvårar både vardag och framtid en del. Men vi enas i att vi inte tycker att ge upp är en möjlighet. Det är trist när saker inte går som tänkt men vi tar med oss det vi (eventuellt) har lärt oss och fokuserar på sådant vi kan göra. Bli lite bättre och försöka igen.

Tanveer, Fredrik, Noa, Ikram mfl